Gumiabroncs vizsgálat
A gumiabroncsok biztosítják a gépjármű egyedüli kapcsolatát az úttesttel, éppen ezért a megfelelő abroncs kiválasztása és a gumik mindenkori állapota egyértelműen meghatározza a menetbiztonságot.
A gumiabroncsok folyamatosan veszítenek nyomásukból, ezért célszerű minden hónapban ellenőrizni a keréknyomást, és a gumiabroncsok elhasználtságának fokát. A gumikban lévő alacsony nyomás az autó stabilitásának elvesztését, a vezetés pontatlanságának megnövekedését, továbbá az abnormális kopásból adódó kockázatok megjelenését idézi elő.
Amennyiben a futómintázati mélység lecsökken 1,6 mm alá, csökken az abroncs talajjal való kapcsolata, és a mintázatból a víz sem távozik rendesen, ez rendkívül nagy veszélyt jelenthet mind a saját, mind pedig környezete és az autó mechanikai alkatrészei számára.
A gumiabroncs részei:
- A futófelület részei
- Mintázat (biztosítja a magas futásteljesítményt, a kedvező tapadást és a megfelelő vízelvezetést)
- Végtelenített fedőréteg (lehetővé teszi a magas sebességtartományt)
- Acélkord övrétegek (megfelelő menetstabilitást és gördülési ellenállást biztosítanak)
- A karkasz részei
- textil kordbetét (segítenek megőrizni a gumiabroncs alakját magas légnyomás esetén is)
- Belső réteg (légzáróvá teszik a gumiabroncsot)
- Oldalfal (Véd azok ellen a sérülések ellen, amelyek az oldalirányú behatásokból származnak)
- Peremprofil (a kormányzási- és kényelmi adottságokat, valamint a menetstabilitást segíti elő)
- Perem-megerősítés (fokozza a kormányzás pontosságát és a növeli a menetstabilitást)
- Acél peremhuzal-mag (biztosítja a keréktárcsán a szilárd illeszkedést)
A gumiabroncsok sebesség indexe:
A sebességindex az adott gumiabronccsal való megengedett legnagyobb sebességet (km/h) mutatja meg. Rövidítése: SI, az angol Speed Index kifejezésből. A sebességindexet nem csak a megengedett legnagyobb sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, hiszen a teljesítőképességet is mutatja. Egy nagyobb sebességindexű gumiabroncs kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt.
A gumiabroncs terhelési indexe:
A terhelési index egy olyan ipari szabvány, amely egyértelműen meghatározza egy adott jármű abroncsának maximális terhelhetőségét.
Az EU-ban 2012-ben bevezetésre kerülő egységes abroncsjelölések a gumik 3 fő jellemzőjéről adnak majd tájékoztatást:
- Nedves tapadás (Nedves tapadás képessége A-tól G-ig terjedő skálán)
- Külső gördülési zaj (Zajszint jelölése egy 3-as fokozatú skálán)
- Üzemanyag-hatékonyság (A gördülési ellenállás skálája A-tól G-ig, amely az abroncs relatív üzemanyag-hatékonyságára utal).
Az alábbi esetekben javasolt a gumiabroncs cseréje:
Ha a mintaárok mélysége eléri az alábbi értékeket:
- nyári abroncsok esetében: 1,6 mm,
- széles gumiabroncsok esetében: 3 mm,
- téli gumiabroncsoknál: 4 mm,
- terepgumik esetében: 4 mm.
- téli abroncsoknál: 4 mm-es mintaárokmélység
Abroncsnyomás ellenőrzése:
Hogy elejét vegyük a gumiabroncs különféle sérüléseinek, célszerű a levegőnyomást rendszeresen (2 hetente) ellenőrizni! Az abroncsnyomás ellenőrzését alapvetően nem üzem-meleg hőmérsékleten kell elvégezni. Azokban a gumiabroncsokban, amelyek már lefutottak egy bizonyos távolságot, nagyobb levegőnyomás jön létre a melegedés által, azonban ez a nyomás hamar lecsökken a gumiabroncs lehűlésévél. A levegőnyomás mértéke nem csak az autó iránytartását befolyásolja, de hatással van a fékezőerőre, a vonóerőre és az abroncsok futásteljesítményére is.
Tipp: Amennyiben a gumiabroncsból indokolatlanul fogy a levegő, javasoljuk, hogy ennek okát vizsgáltassa meg szakemberrel!
Gumiabroncs vizsgálat – 5 Csillag Autószerviz Veresegyház: Időpontkérés